Šéfdirigent

James Judd, dirigent, foto Peter Brenkus ZZ 5063

Britský dirigent James Judd patrí k medzinárodne uznávaným umelcom pre svoju výnimočnú všestrannosť, jedinečné muzikanstvo a charizmatické pôsobenie aj mimo pódia. Vyznačuje sa mimoriadne komunikatívnym štýlom a prípravou dramaturgicky zaujímavých koncertov. Pravidelné hosťovania v koncertných sálach od Viedne po Tokio svedčia o jeho vynikajúcom kontakte s publikom a hudobníkmi. Bohaté umelecké aktivity viedli Jamesa Judda k spolupráci s renomovanými orchestrálnymi telesami ako Berlínska filharmónia, Rotterdamská filharmónia, Orchestre National de France, Gewandhausorchester v Lipsku, Kráľovská filharmónia, London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, BBC Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a orchestre v Dallase, St. Louis, Baltimore a Montreali.

Judd patrí medzi prominentných interpretov britskej orchestrálnej hudby, realizoval CD nahrávku Elgarovej Symfónie č. 1 s Hallé Orchestra, ktorá mu priniesla uznanie obdivovateľov Elgarovej tvorby. Na konte má množstvo nahrávok pre hudobné vydavateľstvo Naxos v spolupráci s Novozélandským symfonickým orchestrom, kde bol neskôr menovaný za čestného hudobného riaditeľa. Nahrávky diel Elgara, Vaughana Williamsa, Beethovena, Bernsteina, Coplanda a Gershwina mali veľmi pozitívnu odozvu. Aktívne uvádzal diela Gustava Mahlera na svetových koncertných pódiách. Za nahrávku Mahlerovej Symfónie č. 1 získal Zlatú medailu francúzskeho Diapasonu a ocenenie spoločnosti Toblacher Komponierhäuschen za najlepšiu nahrávku roka. Umelec realizoval viaceré nahrávky pre hudobné vydavateľstvá Decca, EMI, Philips a Gramola.

Popri koncertnej činnosti je James Judd častým hosťom operných scén ako English National Opera, Wexford Festival a Glyndebourne Opera Festival, kde dirigoval operné produkcie Trubadúr, La traviata, Rigoletto, Barbier zo Sevilly, Figarova svadba a Popoluška. V rokoch 1993 – 1996 pôsobil na poste umeleckého riaditeľa operného domu Florida Grand Opera, kde naštudoval inscenácie ako Don Giovanni, Maškarný bál, Bohéma, Madama Butterfly a ďalšie. Okrem operných produkcií pripravil Judd koncertné uvedenie opery Tannhäuser, Fidelio a La clemenza di Tito. Podieľal sa na nahrávkach kompletných opier Meyerbeera a Donizettiho.

James Judd sa po absolvovaní štúdií hudby na londýnskej Trinity College stal asistentom Lorina Maazela v Clevelande. Po dvoch rokoch v USA sa vrátil do Európy, kde sa stal výkonným riaditeľom European Community Youth Orchestra, ktorého šéfdirigentom bol Claudio Abbado. James Judd pôsobil štrnásť rokov ako hudobný riaditeľ vo Floridskej filharmónii a počas jeho vedenia sa pôvodne malý regionálny súbor zaradil medzi najvýznamnejšie orchestrálne telesá. Aj vďaka príprave inovatívnych programov, kladnej odozve kritikov a podpore pre mimoriadne úspešný letný festival zaznamenal orchester významný umelecký rast. Judd realizoval v spolupráci s Floridskou filharmóniou nahrávky z tvorby Waltona, Bernsteina a Mahlera, ktoré získali viaceré ocenenia.

Na obdobie ôsmich rokov prijal funkciu hudobného riaditeľa v Novozélandskom symfonickom orchestri, zaslúžil sa o umelecké napredovanie súboru a získaval uznanie na medzinárodných koncertných pódiách. Pod jeho vedením uskutočnil orchester prvé koncertné turné do Európy, účinkoval v renomovaných sálach ako Concertgebouw a Royal Albert Hall.

Umelec aktívne spolupracoval ako hlavný hosťujúci dirigent s Orchestre National de Lille, Adelaide Symphony a Ázijským mládežníckym orchestrom. V septembri 2016 bol vymenovaný za umeleckého riaditeľa a šéfdirigenta Daejeon Philharmonic Orchestra v Kórei. Je hudobným riaditeľom Little Orchestra Society of New York, ktorá sa zameriava na koncertné programy pre detské a mládežnícke publikum. Do januára 2017 zastával tiež post hudobného riaditeľa Izraelského symfonického orchestra.

Roku 2008 založil Miami Music Project na južnej Floride, ktorý získal štedrú podporu nadácie John and James Knight Foundation a poskytuje príležitosti na vystúpenia stovkám detí z rôznych sociálnych vrstiev a zo znevýhodnených komunít v meste. Projekt, inšpirovaný venezuelským modelom El Sistema, otvoril hudobné akadémie pre výučbu v rôznych komunitách. Talentovaní mladí hudobníci dostanú možnosť skúšať a účinkovať s Miamským mládežníckym orchestrom.

V predchádzajúcich koncertných sezónach umelec spolupracoval s Maďarským národným filharmonickým orchestrom, New Japan Philharmonic, Kyoto Symphony, Metropolitan Orchestra of Tokyo, Slovinskou národnou filharmóniou, Milwaukee Symphony. Na Festivale Georgea Enesca v Bukurešti uviedol spolu s Rumunským národným rozhlasovým orchestrom Brittenovo Vojnové rekviem. Toto dielo uviedol nedávno aj s Daejeon Philharmonic Orchestra, ktorého je umeleckým riaditeľom a šéfdirigentom. Medzi ďalšie významné udalosti patria koncerty s Argovia Philharmonic, v Berlíne v rámci osláv 100. výročia narodenia Yehudiho Menuhina, turné v Číne a koncerty v inauguračnom mesiaci veľkolepej novej Opery v Dubaji a v Musikvereine.

James Judd je šéfdirigentom Slovenskej filharmónie od koncertnej sezóny 2017/2018 a pravidelne spolupracuje ako s orchestrom, tak aj s vynikajúcim Slovenským filharmonickým zborom. Medzi rozmanité a strhujúce diela, ktoré spolu v nedávnej dobe uviedli, patrí Mendelssohnovo oratórium Paulus, Stravinského Žalmová symfónia a Brahmsovo Nemecké rekviem. James Judd bude dirigovať otvárací koncert Bratislavských hudobných slávností 2019 a šesť párov abonentných koncertov sezóny 2019/2020 Slovenskej filharmónie.