Šéfdirigent

James Judd, dirigent, foto Peter Brenkus ZZ 5063

Britský dirigent James Judd patrí k medzinárodne uznávaným umelcom pre svoju výnimočnú všestrannosť, jedinečné muzikanstvo a charizmatické pôsobenie aj mimo pódia. Vyznačuje sa mimoriadne komunikatívnym štýlom, prípravou dramaturgicky zaujímavých koncertov a pravidelné hosťovania v koncertných sálach od Viedne po Tokio svedčia o jeho vynikajúcom kontakte s publikom a hudobníkmi. Bohaté umelecké aktivity viedli Jamesa Judda k spolupráci s renomovanými orchestrálnymi telesami ako Berlínska filharmónia, Rotterdamská filharmónia, Orchestre National de France, Gewandhausorchester v Lipsku, Kráľovská filharmónia, London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, BBC Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a orchestre v Dallase, St. Louis, Baltimore a Montreali.

Judd patrí medzi prominentných interpretov britskej orchestrálnej hudby, realizoval CD nahrávku Elgarovej Symfónie č. 1 s Halle Orchestra, ktorá mu priniesla uznanie obdivovateľov Elgarovej tvorby. Na konte má množstvo nahrávok pre hudobné vydavateľstvo Naxos v spolupráci s Novozélandským symfonickým orchestrom, kde bol neskôr menovaný za čestného hudobného riaditeľa. Nahrávky diel Elgara, Vaughana Williamsa, Beethovena, Bernsteina, Coplanda a Gershwina mali veľmi pozitívnu odozvu. Aktívne uvádzal diela Gustava Mahlera na svetových koncertných pódiách. Za nahrávku Mahlerovej Symfónie č. 1 získal Zlatú medailu francúzskeho Diapasonu a ocenenie spoločnosti Toblacher Komponierhäuschen za najlepšiu nahrávku roka. Umelec realizoval viaceré nahrávky pre hudobné vydavateľstvá Decca, EMI, Philips a Gramola.

Popri koncertnej činnosti je James Judd častým hosťom operných scén ako English National Opera, Wexford Festival a Glyndebourne Opera Festival, kde dirigoval operné produkcie Trubadúr, La traviata, Rigoletto, Barbier zo Sevilly, Figarova svadba a Popoluška. V rokoch 1993 – 1996 pôsobil na poste umeleckého riaditeľa operného domu Florida Grand Opera, kde naštudoval inscenácie ako Don Giovanni, Maškarný bál, Bohéma, Madama Butterfly a ďalšie. Okrem operných produkcií pripravil Judd koncertné uvedenie opery Tannhäuser, Fidelio a La clemenza di Tito. Podieľal sa na nahrávkach kompletných opier Meyerbeera a Donizettiho.

James Judd sa po absolvovaní štúdií hudby na londýnskej Trinity College stal asistentom Lorina Maazela v Clevelande. Po dvoch rokoch v USA sa vrátil do Európy, kde sa stal výkonným riaditeľom European Community Youth Orchestra, ktorého šéfdirigentom bol Claudio Abbado. James Judd pôsobil štrnásť rokov ako hudobný riaditeľ vo Floridskej filharmónii a počas jeho vedenia sa pôvodne malý regionálny súbor zaradil medzi najvýznamnejšie orchestrálne telesá. Aj vďaka príprave inovatívnych programov, kladnej odozve kritikov a podpore pre mimoriadne úspešný letný festival zaznamenal orchester významný umelecký rast. Judd realizoval v spolupráci s Floridskou filharmóniou nahrávky z tvorby Waltona, Bernsteina a Mahlera, ktoré získali viaceré ocenenia.

Na obdobie ôsmich rokov prijal funkciu hudobného riaditeľa v Novozélandskom symfonickom orchestri, zaslúžil sa o umelecké napredovanie súboru a získaval uznanie na medzinárodných koncertných pódiách. Pod jeho vedením uskutočnil orchester prvé koncertné turné do Európy, účinkoval v renomovaných sálach ako Concertgebouw a Royal Albert Hall.

Umelec aktívne spolupracoval ako hlavný hosťujúci dirigent s Orchestre National de Lille, ako aj s Adelaide Symphony. Ako šéfdirigent Ázijského mládežníckeho orchestra spolupracuje s najtalentovanejšími mladými hudobníkmi z Číny, Hongkongu, Japonska, Thajska, Vietnamu, Taiwanu, Filipín, Malajzie, Singapuru a Kórey. V septembri 2016 bol vymenovaný za umeleckého riaditeľa a šéfdirigenta Daejeon Philharmonic Orchestra v Kórei. Judd je hudobným riaditeľom Little Orchestra Society of New York, ktorá sa zameriava na koncertné programy pre detské a mládežnícke publikum. Do januára 2017 zastával tiež post hudobného riaditeľa Izraelského symfonického orchestra.

Roku 2008 založil Miami Music Project na južnej Floride, ktorý získal štedrú podporu nadácie John and James Knight Foundation na podporu vzdelávania, výchovy a poskytovanie príležitostí na vystúpenia stoviek detí z rôznych sociálnych vrstiev a zo znevýhodnených komunít v meste. Miami Music Project inšpirovaný venezuelským modelom El Sistema otvoril hudobné akadémie pre výučbu v miamských komunitách Doral a Little Haiti a perspektívne plánuje otvoriť akadémie aj v Little Havane a Liberty City. V rámci projektu dostanú najtalentovanejší mladí hudobníci možnosť skúšať a hrať diela orchestrálneho repertoáru s Miamským mládežníckym orchestrom.

V predchádzajúcich koncertných sezónach umelec spolupracoval s Maďarským národným filharmonickým orchestrom, New Japan Philharmonic, Kyoto Symphony, Metropolitan Orchestra of Tokyo, Slovinskou národnou filharmóniou, Milwaukee Symphony a na Festivale Georgea Enesca v Bukurešti uviedol s Rumunským národným rozhlasovým orchestrom Brittenovo Vojnové rekviem. Toto dielo uviedol nedávno aj v Daejeone pri príležitosti 65. výročia ukončenia Kórejskej vojny. Medzi ďalšie významné udalosti patrí séria koncertov s Argovia Philharmonic vo Švajčiarsku, tri koncerty v Berlínskom Konzerthause v rámci osláv 100. výročia narodenia Yehudiho Menuhina, dve turné v Číne a dva koncerty s orchestrom Wiener Concert-Verein v inauguračnom mesiaci veľkolepej novej Opery v Dubaji, ako aj v Musikvereine.

V rokoch 2016 a 2017 dirigoval otváracie koncerty Slovenskej filharmónie v rámci Bratislavských hudobných slávností. James Judd sa stal šéfdirigentom Slovenskej filharmónie od koncertnej sezóny 2017/2018, v rámci ktorej dirigoval sedem dvojíc abonentných koncertov. V júni 2018 so Slovenskou filharmóniou a Slovenským filharmonickým zborom uviedol záverečný koncert festivalu Pražská jar, venovaný 100. výročiu založenia Československej republiky. Predstaví sa aj ako dirigent otváracieho koncertu Bratislavských hudobných slávností 2018.