Šéfdirigent

James Judd, dirigent, foto Peter Brenkus ZZ 5063

Britský dirigent James Judd patrí k medzinárodne uznávaným umelcom pre svoju výnimočnú všestrannosť, jedinečné muzikanstvo a charizmatické pôsobenie aj mimo pódia. Vyznačuje sa mimoriadne komunikatívnym štýlom, prípravou dramaturgicky zaujímavých koncertov a pravidelné hosťovania v koncertných sálach od Viedne po Tokio svedčia o jeho vynikajúcom kontakte s publikom a hudobníkmi. Bohaté umelecké aktivity viedli Jamesa Judda k spolupráci s renomovanými orchestrálnymi telesami ako Berlínska filharmónia, Rotterdamská filharmónia, Orchestre National de France, Gewandhaus Orchester v Lipsku, Kráľovská filharmónia, Londýnsky symfonický orchester, Anglický komorný orchester, BBC Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a orchestre v Dallase, St. Louis, Baltimore a Montreali.

Judd patrí medzi prominentných interpretov britskej orchestrálnej hudby, realizoval CD nahrávku Elgarovej Symfónie č. 1 s Halle Orchestra, ktorá mu priniesla uznanie obdivovateľov Elgarovej tvorby. Na konte má množstvo nahrávok pre hudobné vydavateľstvo Naxos v spolupráci s Novozélandským symfonickým orchestrom, kde bol neskôr menovaný za čestného hudobného riaditeľa. Nahrávky diel Elgara, Vaughana Williamsa, Beethovena, Bernsteina, Coplanda a Gershwina mali veľmi pozitívnu odozvu. Aktívne uvádzal diela Gustava Mahlera na svetových koncertných pódiách. Za nahrávku Mahlerovej Symfónie č. 1 získal Zlatú medailu francúzskeho Diapasonu a ocenenie spoločnosti Toblacher Komponierhäuschen za najlepšiu nahrávku roka. Umelec realizoval viaceré nah rávky pre hudobné vydavateľstvá Decca, EMI a Philips.

Popri koncertnej činnosti je James Judd častým hosťom operných scén ako English National Opera, Wexford Festival a Glyndebourne Opera Festival, kde dirigoval operné produkcie Trubadúr, La traviata, Rigoletto, Barbier zo Sevilly, Figarova svadba a Popoluška.
V rokoch 1993 – 1996 pôsobil na poste umeleckého riaditeľa operného domu Florida Grand Opera, kde naštudoval inscenácie ako Don Giovanni, Maškarný bál, Bohéma, Madama Butterfly a ďalšie. Okrem operných produkcií pripravil Judd koncertné uvedenie opery Tannhäuser, Fidelio a La clemenza di Tito. Podieľal sa na nahrávke kompletných opier Meyerbeera a Donizettiho.

James Judd sa po absolvovaní štúdií hudby na londýnskej Trinity College stal asistentom Lorina Maazela v Clevelande. Po dvoch rokoch v USA sa vrátil do Európy, kde sa stal výkonným riaditeľom European Community Youth Orchestra, ktorého šéfdirigentom
bol Claudio Abbado.

James Judd pôsobil štrnásť rokov ako hudobný riaditeľ vo Floridskej filharmónii a počas jeho vedenia sa pôvodne malý regionálny súbor zaradil medzi najvýznamnejše orchestrálne telesá. Aj vďaka príprave inovatívnych programov, kladnej odozve kritikov a podpore mimoriadne úspešného letného festivalu zaznamenal orchester významný umelecký rast. Judd realizoval v spolupráci s orchestrom nahrávky z tvorby Waltona, Bernsteina a Mahlera, ktoré získali viaceré ocenenia.

Na obdobie osem rokov prijal funkciu hudobného riaditeľa v Novozélandskom symfonickom orchestri, zaslúžil sa o umelecké napredovanie súboru a získaval uznanie na medzinárodných koncertných pódiách. Pod jeho vedením uskutočnil orchester prvé koncertné turné do Európy, účinkoval v renomovaných sálach ako Concertgebouw a Royal Albert Hall.

Umelec aktívne spolupracoval ako hlavný hosťujúci dirigent s Orchestre National de Lille, ako aj s Adelaide Symphony. Roku 2008 založil Miami Music Project na južnej Floride, ktorý získal štedrú podporu nadácie John and James Knight Foundation na podporu vzdelávania, výchovy a poskytovanie príležitostí na vystúpenia stoviek detí z rôznych sociálnych vrstiev a zo znevýhodnených komunít v meste. Miami Music Project inšpirovaný venezuelským modelom El Sistema otvoril hudobné akadémie pre výučbu v miamských komunitách Doral, Little Haiti a perspektívne plánuje otvoriť akadémie aj v Little Havane a Liberty City. V rámci projektu dostanú najtalentovanejší mladí hudobníci možnosť skúšať a hrať diela orchestrálneho repertoáru s Miamským mládežníckym orchestrom. V predchádzajúcich sezónach umelec spolupracoval s Maďarským národným filharmonickým orchestrom, Metropolitan Orchestra of Tokyo, Slovinskou národnou filharmóniou, Milwaukee Symphony a na Festivale Georgea Enescu v Bukurešti uviedol s Národným rozhlasovým orchestrom Brittenovo Vojnové rekviem. V septembri 2016 bol vymenovaný za umeleckého riaditeľa a šéfdirigenta Daejeon Philharmonic Orchestra. V novembri 2016 dirigoval otvárací koncert Slovenskej filharmónie v rámci Bratislavských hudobných slávností.

Judd je hudobným riaditeľom Little Orchestra Society of New York a šéfdirigentom Ázijského mládežníckeho orchestra. Do januára 2017 zastával tiež post hudobného riaditeľa Izraelského symfonického orchestra v meste Rishon LeZion (ISO). Od koncertnej sezóny 2017/2018 je James Judd šéfdirigentom Slovenskej filharmónie. V sezóne 2017/2018 diriguje sedem dvojíc abonentných koncertov a tiež otvárací koncert Bratislavských hudobných slávností 2017.