Orbis sensualium pictus Vladimíra Godára v Redute

42258-vladimir-godar-clanok

Po piatkovom koncerte 18. marca  vás srdečne pozývame na stretnutie so skladateľom Vladimírom Godárom, dirigentom Alexandrom Rahbarim, klaviristom Christopherom Hinterhuberom, vokálnymi sólistami Helenou Becse-Szabó a Petrom Mikulášom a rakúskym hudobným publicistom, redaktorom ORF Dr. Ottom Brusattim, ktoré sa uskutoční 10 minút po koncerte vo foyeri SF.
Pozrite si videopozvánku Ivana Martona, dramaturga SF

Pri príležitosti jubilea slovenského skladateľa Vladimíra Godára zaznie na koncertoch Slovenskej filharmónie vo štvrtok a piatok 17. a 18. marca jeho oratórium Orbis sensualium pictus, pre sólový soprán, bas, zbor a veľký orchester podľa Jana Amosa Komenského (1984). Dielo zaznie v interpretácii orchestra Slovenská filharmónia, Slovenského filharmonického zboru, / Jozef Chabroň zbormajster/ , Bratislavského chlapčenského zboru / Magdaléna Rovňáková zbormajsterka/ , sólistov – Helena Becse Szabó soprán a Peter Mikuláš bas pod taktovkou Alexandra Rahbariho.
Orbis sensualium pictus je detská encyklopédia, ktorá obsahuje v 150 obrázkoch a ich komentároch univerzálny úvod do ľudského sveta. Dieťa sa jej prostredníctvom oboznámi nielen s písmom, ale i so všetkými prírodnými či spoločenskými javmi sveta, v ktorom vyrastá. J. A. Komenský na nej pracoval počas svojho pobytu v Sárospataku v rokoch 1650–1654 a po prvýkrát vyšla v Nürnbergu roku 1658. Orbis sensualium pictus premiérovo odznel pred siedmimi rokmi , roku 1985.
Vladimír Godár o diele napísal: „Oratórium Orbis sensualium pictus som napísal roku 1984, mal som vtedy 28 rokov. Vtedy (ako sa vravievalo) vonku zúril socializmus a rétorika oboch častí rozdeleného sveta nedávala ľudstvu veľkú šancu na prežitie. Veril som, že budúcnosť je možná, ak ľudia stavia na pestovanie vlastného rozumu. Prihlásil som sa tak k mocnej líni utopizmu, ktorej tradícia sa v Európe začala šírením myšlienok gréckeho mysliteľa Platona a ktorá najmä v dobách renesancie a osvietenstva priniesla množstvo ďalekosiahlych pozitívnych myšlienkových koncepcií.
Ťažisko môjho skladateľského diela tvoria dve trilógie, ktoré som neplánoval, ale vznikli samy. Vokálnu trilógiu (1984–2010) tvorí oratórium Orbis sensualium pictus na slová Jana Amosa Komenského (1984), kantáta Mater pre ženský hlas, zbor a barokový súbor (1997–2008) a oratórium Querela pacis pre soprán, mezzosoprán, bas, zbor a barokový súbor na slová Erazma Rotterdamského, Jana Amosa Komenského, Náreku nad skazou mesta Ur, Henryho Wadswortha Longfellowa a Alfreda Tennysona (2008–2010). Orbis sensualium pictus je meditáciou vzťahu rodič–dieťa, Mater sa sústreďuje na ženský princíp a Querela pacis kontempluje prejavy mužského princípu.“
Program koncertov doplní Koncert pre klavír a orchester č. 2 B dur, op. 19 Ludwiga van Beethovena . Sólistom večerov bude významný rakúsky klavirista Christopher Hinterhuber, víťaz mnohých klavírnych súťaží okrem iného v Lipsku, Saarbrückene, Pretórii, Zürichu a vo Viedni.
Koncerty začnú o 19-tej.