Šéfdirigent James Judd otvorí so Slovenskou filharmóniou 69. koncertnú sezónu 2017/2018

BRENKUS cop ZZ  5063 kopieL kopie

Otváracie koncerty a zároveň prvé symfonické dvojice 69. koncertnej sezóny Slovenskej filharmónie sú na programe vo štvrtokpiatok 26.27. októbra 2017. Zaznejú pod taktovkou nového šéfdirigenta SF Jamesa Judda, s ktorým sa filharmonici v septembri t. r. predstavili na Otváracom koncerte 53. ročníka Bratislavských hudobných slávností. 

Na Otváracích koncertoch sezóny zaznejú diela dvoch obľúbených skladateľov – Gustava Mahlera a Wolfganga Amadea Mozarta. Majster klasicizmu  skomponoval zo svojich 600 diel viac ako 50 symfónií. Poslednou z nich je Symfónia C dur č. 41, Jupiterská, KV 551 z roku 1788, ktorú  napísal  3 roky pred svojou smrťou.Ťažiskom Mahlerovho diela je jeho deväť dokončených symfónií. Symfónia č. 1 D dur , Titan  patrí v súčasnosti medzi jeho najuvádzanejšie.Skladateľ ju skomponoval presne o 100 rokov neskôr r. 1888. V premiére zaznela  r. 1889 pod taktovkou skladateľa v Budapešti. Všetky Mahlerove symfonické opusy  v sebe nesú hlboké  filozofické a myšlienkové posolstvo.   V prvom opuse môžeme počuť známu  pieseň „Bruder Martin, Bruder Jakob“, židovský klezmer či citát z cyklu Piesne potulného tovariša. Maestro Judd získal práve za nahrávku Mahlerovej Prvej symfónie Zlatú medailu francúzskeho Diapasonu a ocenenie spoločnosti Toblacher Komponierhäuschen za najlepšiu nahrávku roka. Na úvod programu  zaznie zriedka uvádzaná symfonická veta Blumine, pôvodne druhá časť 1. symfónie.

Slovenská filharmónia sa so šéfdirigentom predstaví  aj o týždeň neskôr 2. a 3. novembra, kde okrem diel Alexandra Moyzesa Partita na poctu Majstra Pavla z Levoče, op. 67,  Josepha Haydna Koncert pre violončelo a orchester č. 2 D dur, Hob. VIIb:2. zaznejú aj variácie Enigma britského skladateľa Edwarda Elgara. Sólistom večerov bude 31 ročný maďarský violončelista István Várdai, víťaz interpretačných súťaží Prix Montblanc v Ženeve a  ARD v Mníchove.

Anglický dirigent povedie filharmonikov  počas 69. sezóny na 7 dvojiciach koncertov hlavných abonentných cyklov (26., 27. október 2017, 2., 3. november 2017, 22., 23. marec 2018, 28., 29. marec 2018, 12., 13. apríl 2018, 19., 20. apríl 2018, 31. máj a 1. jún 2018). Program záverečnej dvojice je  zostavený z diel  Zdeňka Fibicha, Antonína Dvořáka a Eugena Suchoňa. Šéfdirigent James Judd ho  uvedie so Slovenskou filharmóniou a Slovenským filharmonickým zborom na záverečnom koncerte festivalu Pražská jar, ktorý  je  venovaný  100. výročiu založenia Československej republiky.

Pozrite si rozhovor so šéfdirigentom Slovenskej filharmónie Jamesom Juddom festivalové minúty 53. BHS z vysielania STV.

JAMES JUDD

Britský dirigent James Judd patrí k medzinárodne uznávaným umelcom pre svoju výnimočnú všestrannosť, jedinečné muzikanstvo a charizmatické pôsobenie aj mimo pódia. Vyznačuje sa mimoriadne komunikatívnym štýlom, prípravou dramaturgicky zaujímavých koncertov a pravidelné hosťovania v koncertných sálach od Viedne po Tokio svedčia o jeho vynikajúcom kontakte s publikom a hudobníkmi. Bohaté umelecké aktivity viedli Jamesa Judda k spolupráci s renomovanými orchestrálnymi telesami ako Berlínska filharmónia, Rotterdamská filharmónia, Orchestre National de France, Gewandhaus Orchester v Lipsku, Kráľovská filharmónia, Londýnsky symfonický orchester, Anglický komorný orchester, BBC Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a orchestre v Dallase, St. Louis, Baltimore a Montreali.

Judd patrí medzi prominentných interpretov britskej orchestrálnej hudby, realizoval CD nahrávku Elgarovej Symfónie č. 1 s Halle Orchestra, ktorá mu priniesla uznanie obdivovateľov Elgarovej tvorby. Na konte má množstvo nahrávok pre hudobné vydavateľstvo Naxos v spolupráci s Novozélandským symfonickým orchestrom, kde bol neskôr menovaný za čestného hudobného riaditeľa. Nahrávky diel Elgara, Vaughana Williamsa, Beethovena, Bernsteina, Coplanda a Gershwina mali veľmi pozitívnu odozvu. Aktívne uvádzal diela Gustava Mahlera na svetových koncertných pódiách. Za nahrávku Mahlerovej Symfónie č. 1 získal Zlatú medailu francúzskeho Diapasonu a ocenenie spoločnosti Toblacher Komponierhäuschen za najlepšiu nahrávku roka. Umelec realizoval viaceré nahrávky pre hudobné vydavateľstvá Decca, EMI a Philips. Popri koncertnej činnosti je James Judd častým hosťom operných scén ako English National Opera, Wexford Festival a Glyndebourne Opera Festival, kde dirigoval operné produkcie Trubadúr, La traviata, Rigoletto, Barbier zo Sevilly, Figarova svadba a Popoluška. V rokoch 1993 – 1996 pôsobil na poste umeleckého riaditeľa operného domu Florida Grand Opera, kde naštudoval inscenácie ako Don Giovanni, Maškarný bál, Bohéma, Madama Butterfly a ďalšie. Okrem operných produkcií pripravil Judd koncertné uvedenie opery Tannhäuser, Fidelio a La clemenza di Tito. Podieľal sa na nahrávke kompletných opier Meyerbeera a Donizettiho.

James Judd sa po absolvovaní štúdií hudby na londýnskej Trinity College stal asistentom Lorina Maazela v Clevelande. Po dvoch rokoch v USA sa vrátil do Európy, kde sa stal výkonným riaditeľom European Community Youth Orchestra, ktorého šéfdirigentom bol Claudio Abbado.

James Judd pôsobil štrnásť rokov ako hudobný riaditeľ vo Floridskej filharmónii a počas jeho vedenia sa pôvodne malý regionálny súbor zaradil medzi najvýznamnejšie orchestrálne telesá. Aj vďaka príprave inovatívnych programov, kladnej odozve kritikov a podpore mimoriadne úspešného letného festivalu zaznamenal orchester významný umelecký rast. Judd realizoval v spolupráci s orchestrom nahrávky z tvorby Waltona, Bernsteina a Mahlera, ktoré získali viaceré ocenenia.

Na obdobie osem rokov prijal funkciu hudobného riaditeľa v Novozélandskom symfonickom orchestri, zaslúžil sa o umelecké napredovanie súboru a získaval uznanie na medzinárodných koncertných pódiách. Pod jeho vedením uskutočnil orchester prvé koncertné turné do Európy, účinkoval v renomovaných sálach ako Concertgebouw a Royal Albert Hall. Umelec aktívne spolupracoval ako hlavný hosťujúci dirigent s Orchestre National de Lille, ako aj s Adelaide Symphony. Roku 2008 založil Miami Music Project na južnej Floride, ktorý získal štedrú podporu nadácie John and James Knight Foundation na podporu vzdelávania, výchovy a poskytovanie príležitostí na vystúpenia stoviek detí z rôznych sociálnych vrstiev a zo znevýhodnených komunít v meste. Miami Music Project inšpirovaný venezuelským modelom El Sistema otvoril hudobné akadémie pre výučbu v miamských komunitách Doral, Little Haiti a perspektívne plánuje otvoriť akadémie aj v Little Havane a Liberty City. V rámci projektu dostanú najtalentovanejší mladí hudobníci možnosť skúšať a hrať diela orchestrálneho repertoáru s Miamským mládežníckym orchestrom.

V predchádzajúcich sezónach umelec spolupracoval s Maďarským národným filharmonickým orchestrom, Metropolitan Orchestra of Tokyo, Slovinskou filharmóniou, Milwaukee Symphony a na Festivale Georgea Enescu v Bukurešti uviedol s Národným rozhlasovým orchestrom Brittenovo Vojnové rekviem. V septembri 2016 bol vymenovaný za umeleckého riaditeľa a šéfdirigenta Daejeon Philharmonic Orchestra. V novembri 2016 dirigoval otvárací koncert Slovenskej filharmónie v rámci Bratislavských hudobných slávností. Judd je hudobným riaditeľom Little Orchestra Society of New York a šéfdirigentom Ázijského mládežníckeho orchestra. Do januára 2017 zastával tiež post hudobného riaditeľa Izraelského symfonického orchestra v meste Rishon LeZion (ISO).