R4 Ako počúvať hudbu – neobvyklé orchestrálne nástroje


29. 4. 2006 (Sobota) o 16:00, R Rodinné koncerty
Koncertná sieň SF,

Slovenská filharmónia
Larry Newland
, dirigent

Marián Banda, viola 
Róbert Vizvári, kontrabas 
Roman Mešina, fagot

Karol Nitran, lesný roh

Albert Hrubovčák, trombón 
Nikolaj Kanišák, tuba

 

Richard Wagner Majstri speváci norimberskí, predohra
Carl Ditters von Dittersdorf Koncertantná symfónia, 4. časť -Allegro ma non troppo
Jan Antonín Koželuh Koncert pre fagot a orchester, 3. čať -Vivace 
Wolfgang Amadeus Mozart Koncert pre lesný roh a orchester č.1 D dur KV 412,  2. čať - Allegro

Lars-Erik Larsson Concertino pre trombón a orchester, 3. časť -Finále. Allegro giocoso 
Ralph Vaughan Williams Koncert pre tubu a orchester, 3. časť - Finále. Rondo alla tedesca 
Giuseppe Verdi Sila osudu, predohra

Predohry Richarda Wagnera a Giuseppe Verdiho k operám Majstri speváci norimberskí a Sila osudu sú, ako to býva v prípade týchto dvoch rivalov v dejinách opery zvykom, silnými protikladmi. Spoločné majú iba jedno: sú vynikajúcimi, efektnými a majstrovskými  skladbami. Wagnerov prístup bol v prípade jeho mohutných symfonických predohier silne prepojený na beethovenovsko-weberovskú tradíciu. Prevláda tu sonátový evolucionizmus, klasické princípy sonátovosti. Verdi nasadil v predohre Sila osudu odlišnú optiku; predohra sa síce svižne vyvíja, je však pôvabnou zmesou centrálnych motívov z opery, zoradených do podoby kaleidoskopu, sviežeho potpourri. Aj v predohrách dvoch operných mágov 19. storočia poslucháč môže zaregistrovať farby nástrojov, ktoré nie sú v zásade v prvom pláne a vytvárajú skôr harmonické a farebné prostredie pre dominujúce inštrumenty. Zatiaľ čo klavír, husle, violončelo, flauta majú bohatú koncertantnú literatúru, ich partneri zo zostavy symfonického orchestra sú limitovaní a koncertné skladby sú vďačným oživením zaužívaného štandardu.

Prechádzkou svetom symfonického orchestra, resp. jeho tromi sekciami je tretia časť Čajkovského 4. symfónie f mol; postupne sa ozvú pizzicatové perličky sláčikov, vzápätí sa ozvú plechové dychy a napokon nás očaria drevené dychové nástroje.