Alena Baeva, husle. Credit V.Shirokov

Man Brahms Schumann


9. 2. 2018 (Piatok) o 19:00, E Hudba troch storočí
Koncertná sieň SF,
Cena: 13, 10 €
Slovenská filharmónia
Boian Videnoff dirigent
Alena Baeva husle
Julian Steckel violončelo
Fang Man
Johannes Brahms
Robert Schumann
Noir
Dvojkoncert pre husle, violončelo a orchester a mol, op. 102
Symfónia č. 4 d mol, op. 120

V jednej z recenzií, uverejnených v New York Times, píše autor o hudbe čínskej skladateľky Fang Man ako o hudbe mimoriadne invenčnej a dych vyrážajúcej. Man je zástancom avantgardných tvorivých orientácií druhej polovice 20. storočia, o čom podáva svedectvo aj „impulzívna meditácia“ Noc z roku 2005. Podľa legendy písal Johannes Brahms svoj Dvojkoncert a mol ako dielo na uzmierenie s huslistom Josephom Joachimom – svojím dlhoročným priateľom a poradcom. Je posledným rozsiahlym opusom nemeckého majstra a zaujme výrazovou askézou a mužnou nehou. Brahmsovi otvoril brány do veľkého sveta najmä Robert Schumann v článku Nové cesty. Mladého Hamburčana inšpiroval Schumann aj svojimi štyrmi symfóniami; Symfóniu číslo 4 začal Schumann paradoxne písať ako prvú v poradí. Monotematická Symfónia s nádherným hobojovým sólom v Romanci je reprezentatívnym dielom symfonizmu 19. storočia.