Slovenský komorný orchester v Paríži

318115603_507116744781896_3811881924498868833_n

Paríž je už od 17. storočia považovaný za jedno z hlavných svetových centier diplomacie, obchodu, módy, vedy a umenia. Platí to až po dnes, čo si uvedomí každý, kto francúzsku metropolu navštívi či ako turista, alebo obchodný cestujúci. Ako sa patrí na správnu križovatku sveta, konkurencia v uvedených oblastiach je tu mimoriadne veľká, a preto vždy poteší, ak sa v niektorej z nich podarí výraznejšie uspieť.

V piatok 2. decembra 2022, sa uskutočnil v prekrásnom historickom prostredí Église Saint-Germaine-des-Prés, slávnostný koncert Slovenského komorného orchestra.  Kostol, ktorého základy boli položené už v 11. storočí, stojí na pôde najstaršieho opátstva v Paríži, založeného ešte v 6. storočí. Je vyzdobený nádhernými freskami a obrazmi, jeho zvonica je najstaršou v meste a v jednej z jeho bočných kaplniek je pochovaný slávny filozof René Descartes, ktorého vetu cogito, ergo sum – myslím, teda som, by sme si mali všetci pripomínať čo najčastejšie. Parížsky šiesty okrsok však nie je len miestom kde stojí historicky tento významný chrám, ale oproti nemu stále funguje aj jedna z najznámejších parížskych kaviarní Les deux Magots, postavená ešte v roku 1885. Jej slávu šírili surrealistickí umelci, ktorí ju pravidelne navštevovali, ako Simone de Beavoir, Jean-Paul Sartre, Ernest Hemigway, Pablo Picasso, James Joyes, či Bertold Brecht.

Nielen historické kontexty, ale určite aj mimoriadna akustika kostola spôsobili, že koncert mal jedinečnú atmosféru. Záštitu nad podujatím prevzal mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec Slovenskej republiky vo Francúzsku pán Igor Slobodník a vďaka perfektnej organizácii Slovenského inštitútu v Paríži, vedeného jeho riaditeľkou, pani Janou Kňažkovou, bol kostol zaplnený do posledného miesta. V publiku boli členovia diplomatických zborov, predstavitelia spoločenského i kultúrneho života a najmä široká verejnosť. Medzi významnými hosťami bol prítomný aj veľvyslanec a predstaviteľ Stálej misie Slovenskej republiky pri OECD v Paríži, pán František Ružička, jeho kolegovia a veľvyslanci Kanady, Litvy i poradkyňa generálneho tajomníka OECD, pani Abby Symes.

Program koncertu, ktorý otvorila svojim príhovorom pani riaditeľka Kňažková, bol nazvaný Concert de Noël. Dramaturgicky bol zostavený z diel francúzskych, slovenských a svetových skladateľov. Umelecký vedúci SKO Ewald Danel ho poňal ako vyváženú konfrontáciu medzi francúzskou a slovanskou hudobnou tvorbou, čo dokumentoval hneď dvoma úvodnými skladbami. Prvou bolo Preludium z Te Deum od barokového francúzskeho autora Marca-Antoine Charpentiera, ktorá je v povedomí ľudí známa aj ako zvučka Eurovízie. Autorom druhej skladby, Marche de l’ Overture, bol bratislavský rodák Johann Sigismund Kusser, ktorý žil a tvoril tiež v období hudobného baroka. Študoval však v Paríži a dodnes je záhadou, či sa mu podarilo vytvoriť takmer rovnakú hudbu, ako Charpentierovi náhodou, alebo skopírovaním jeho už existujúceho nápadu. V ďalších skladbách, ktorých autormi boli Johann Sebastian Bach, Charles Gounod a Jules Massenet, sa Ewald Danel predstavil ako sólista v sprievode harfistky Slovenskej filharmónie Kataríny Turnerovej. V nádhernej akustike kostola Saint-Germain-des-Prés navodili jasné, zároveň však lyricky jemné tóny sólových huslí, v kombinácii s farebne bohatými harfovými harmóniami, za sprievodu mäkkého zvuku sláčikového orchestra SKO až posvätnú atmosféru. Suita pre sláčikový orchester Leoša Janáčka, ktorá nasledovala, dobre premostila charakter koncertu z elegantného francúzskeho do temperamentnejšieho slovanského štýlu. Ten sa naplno rozvinul v kvalitnej interpretácii nasledujúcich skladieb dvoch významných slovenských skladateľov. Prvý z nich, Ilja Zeljenka, ktorého nedožité 90-te narodeniny si pripomíname počas celej tohtoročnej abonentnej sezóny v Slovenskej filharmónii, ako aj v rámci festivalu BHS, bol autorom skladby Musica Slovaca. Tá sa stala najhranejšou skladbou slovenského autora v zahraničí a s úspechom zaznela aj na tomto parížskom koncerte. Zeljenkovou inšpiráciou k jej napísaniu sa stali piesne a melódie z Čičmian. Ladislav Kupkovič, ktorý bol v 50-tych rokoch členom orchestra Slovenskej filharmónie a od roku 1968 žil a pôsobil ako profesor kompozície v Nemecku, bol autorom ďalšej skladby Cantica slovaca. V nej sú zase spracované, v podobe orchestrálnej suity, známe piesne z oblasti západného Slovenska. Na záver slávnostného koncertu SKO, ktorý ohlásil pokojný adventný čas a predzvesť radostných Vianoc, zazneli originálne spracované slovenské tradičné koledy, z pera hudobného skladateľa a aranžéra Evžena Zámečníka. Koncert mal vynikajúcu odozvu a nadšené publikum si vytlieskalo na záver ešte aj prídavok, a to Tanec od poľského autora Romualda Twardovského.

Z podujatia pripravila mediálnu reportáž aj verejno-právna RTVS, ktorá ju odvysielala v hlavných správach, v nedeľu 4.12. na jednotke.

Parížsky koncert Slovenského komorného orchestra, pod vedením umeleckého vedúceho a huslistu Ewalda Danela, bol posledným tohtoročným zahraničným podujatím nášho popredného komorného telesa, ktoré je súčasťou Slovenskej filharmónie už 62 rokov. No už teraz sa jeho členovia intenzívne pripravujú na ďalšie koncerty v budúcom roku, na ktorých budú, okrem pravidelných domácich koncertov, reprezentovať špičkové slovenské interpretačné umenie aj vo Fínsku, Estónsku, Českej Republike, Poľsku a Španielsku.

Marián Turner, generálny riaditeľ SF