Imrich Szabó foto Peter BRENKUS 3689

PUBLIKUM + ONLINE Adventný koncert – Imrich Szabó


6. 12. 2020 (Nedeľa) o 16:00, O Organové koncerty
Koncertná sieň SF,
Abonenti O, návštevníci v Koncertnej sieni SF + ONLINE

Koncert bude vysielaný naživo na stream.filharmonia.sk a na FB Slovenskej filharmónie.

Prednostne pre abonentov cyklu O v Koncertnej sieni SF + návštevníci do kapacity 50% miest v Koncertnej sieni SF + ONLINE
Vstupenky v predaji.

Pozrite si videopozvánku na koncert.

Imrich Szabó organ
Johann Sebastian Bach Prelúdium a fúga h mol, BWV 544
Chorál Nun komm’ der Heiden Heiland, BWV 659
Franz Liszt
Joseph Bonnet
Alexandre Guilmant
Dezső Antalffy-Zsiross
Variácie na Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen…
Matin provençal, op. 3 č. 2
Lamento, op. 90
Sportive Fauns – Scherzo (podľa maľby A. Böcklina)
Charles-Marie Widor Symfónia č. 7 a mol, op. 42 č. 3
V. Lento
VI. Finale. Allegro vivace

Prelúdium a fúga h mol, BWV 544 nesmrteľného génia Johanna Sebastiana Bacha sa vyznačuje hlbokým, melancholickým charakterom a prináša originálne cesty vo využití koncertantného princípu. Pokoj sprievodných hlasov a nežne kolorovaný cantus firmus Chorálu „Nun komm’ der Heiden Heiland“, BWV 659 vytvárajú v dokonalej symbióze intímnu a vrúcnu modlitbu. Franz Liszt, veľký obdivovateľ majstrovstva Johanna Sebastiana Bacha, sa pri komponovaní Variácií na „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen“, S. 673 inšpiroval práve jeho dielom. V skladbe Matin provençal sa jej autorovi Josephovi Bonnetovi podarilo nádherným spôsobom vystihnúť brieždenie a postupne narastajúcu životodarnú silu slnka na pozadí úchvatnej prírodnej scenérie Provensálska. Bonnetov učiteľ Alexandre Guilmant koncipoval svoje Lamento ako jednoduchú, skromnú a clivú, no zároveň vrúcnu meditáciu. Pri komponovaní skladby Sportive Fauns sa skladateľ Dezső Antalffy-Zsiross inšpiroval obrazmi švajčiarskeho maliara Arnolda Böcklina, ktorý týchto lesných bohov zobrazil pri rozmarnej hre s drozdom. Najväčšou inšpiráciou k vytvoreniu desiatich organových symfónií, vrátane Symfónie č. 7 a mol, op. 42 č. 3, bol pre Charlesa-Marie Widora zaiste monumentálny Cavaillé-Collov organ v parížskom Saint-Sulpice, kde tento skladateľ, pedagóg a interpret pôsobil ako titulárny organista neuveriteľných 64 rokov.
Imrich Szabó patrí medzi popredných slovenských organistov, ktorým sa podarilo presadiť aj v zahraničí. Odchovanec Istvána Barótiho, Ferdinanda Klindu a Ivana Sokola získal ocenenia na viacerých národných a medzinárodných súťažiach. Okrem domácich vystúpení koncertoval v Nemecku, Francúzsku, Maďarsku, Česku, Švajčiarsku, Švédsku, Veľkej Británii, Poľsku, Rakúsku, Rumunsku, Bulharsku, Lotyšsku, Arménsku a Gruzínsku. Realizoval početné nahrávky svetovej i domácej tvorby pre rôzne hudobné vydavateľstvá, rozhlas a televíziu.