Thomas Sanderling

Brahms, Bruch


7. 11. 2014 (Piatok) o 19:00, E Hudba troch storočí
Koncertná sieň SF,
Cena: 11, 8 €
Slovenská filharmónia
Thomas Sanderlingdirigent
Jozef Luptáčik, klarinet
Bálint Kovács, viola
Johannes Brahms
Max Bruch
Johannes Brahms
Tragická predohra op. 81
Koncert pre klarinet, violu a orchester e mol op. 88
Klavírne kvarteto g mol op. 25 (orch. A. Schönberg)

Tragická predohra Johannesa Brahmsa nie je prejavom konkrétnej tragédie; je skôr pokusom zachytiť turbulenciu vášní a protikladov, typických pre klasickú tragédiu. Skladba je opozitom voči Brahmsovej Akadamickej predohre z toho istého roku. A ak je reč o akademizme, meno Max Bruch rezonuje s naliehavosťou. Tento autor bol vynikajúcim akademickým pedagógom. Svojich zverencov dokázal inšpirovať nielen za katerdou, ale aj v koncertnej sieni. Koncert pre klarinet, violu a orchester je dielom ojedinelým v zostave sólového dua altových nástrojov. Johannes Brahms druhý raz: Arnold Schönberg správne vycítil v masívnom zvuku Brahmsovho Klavírneho kvarteta g mol orchestrálny model. Zatiaľ, čo samotný Brahms sa symfonických opusov dlho obával, Schönberg dokázal, že jeho komorné diela sú v zásade latentnými symfóniami.